Co dělat, když tablet nejde zapnout

Tablet stojí na pomezí smartphonů a notebooků. Je přenosnější než notebook, ale sledování filmů nebo práce na nich je díky větší obrazovce pohodlnější než na telefonu. Jejich popularita proto neklesá. Ale jako každá elektronika, i tablet se může porouchat. Co tedy dělat, když se tablet nechce zapnout? Přinášíme vám seznam nejčastějších problémů a jak je vyřešit.

V momentě, co se tablet nezapíná a ukazuje stále jenom černou obrazovku, není třeba hned očekávat nejhorší. Zařízení nemusí být hned poškozené.

Vybitá baterie

Zdá se to jako banalita, ale stát se to může. Zvlášť v případě, že jste zařízení dlouho nepoužívali. Baterie se i během nečinnosti vybíjí a časem se tablet vypne. Ve vysokých či nízkých teplotách se dokonce může vybíjet rychleji. Připojte proto tablet na několik minut do nabíječky a zkuste ho zapnout.

Poškozená nabíječka

Chyba nemusí vůbec být v tabletu. Poškozený může být kabel u nabíječky nebo nabíječka sama. Vyzkoušejte proto jiný kabel nebo napájecí zdroj. V každé domácnosti jich bývá několik.

Dalším častým zdrojem problémů bývá samotný USB port na tabletu. Mohla se do něj dostat voda nebo nečistoty a kvůli tomu se zařízení nabíjí. Opatrně ho vyčistěte nebo ho nechte vyschnout.

Rozbitá obrazovka

Tablet mnohdy nereaguje jenom zdánlivě. Děje se tak v případě, že se, např. při pádu, poškodila obrazovka. Jak ale poznat, o který případ jde? Nejjednodušší metodou je připojit tablet k počítači. Pokud je vypnutý, počítač ho nerozpozná. Jestliže ale počítač ukáže, že našel nové zařízení, je to jasný signál, že tablet funguje, ale porouchala se obrazovka.

Opravu obrazovky doma nezvládnete. Na to je zapotřebí odborník se správnými nástroji. Mnohdy je příčina banální – matrici obrazovky a základní desku tabletu spojuje tenký drátek a ten se může uvolnit. Pokud je příčinou toto, oprava zabere několik minut. Někdy ale řešením bude pouze výměna celé obrazovky. To je už výrazně náročnější proces, který bývá dost drahý.

Chyba systému

Tablet se nemusí zapínat kvůli kritické chybě systému nebo malwaru, který brání v normálním probuzení. Když se toto stane, existují dvě řešení. První je vynucení restartu zařízení. To uděláte tak, že dlouze podržíte tlačítko, které zodpovídá za probuzení tabletu. Zpravidla to trvá od několika desítek sekund do minuty. Záleží na tom, od jakého výrobce zařízení máte.

Druhou možností, pokud ta první nefunguje, je obnovení továrního nastavení. Než tak učiníte, uvědomte si, že ztratíte všechny uložené soubory a informace. Mnohdy je to ale jediná šance, jak tablet zprovoznit. Jak přesně to udělat se dozvíte z uživatelské příručky. Každý model má trochu jiný postup.

21. 1. 2023