Hrabat či nehrabat listí na zahradě?

1. FHD: 18 recenze testy

Hrabat či nehrabat listí na zahradě?

V listopadu čeká každého, kdo má zahradu namáhavá práce. Je potřeba připravit zahradu na zimu. Hrabání listí patří mezi nejvíce namáhavé podzimní práce na zahradě. Má se ale listí hrabat na podzim, nebo s tím raději počkat do jara? Názory se různí, často se neshodnou zahrádkáři, tak i mnozí odborníci. Jedni tvrdí, že se s listím odnášejí z půdy živiny, druzí vidí v neshrabaném listí spoustu bakterií a škůdců. Listí z nemocných stromů musí pryč Je potřeba shrabat listí nemocných stromů, protože zvláště spory houbových onemocnění přezimují ve spadaném listí. Na dalších místech hrabání není nutné vůbec, ba naopak.

Využijte spadané listí jako přírodní hnojivo

Spadané listí jako přírodní mulčovací vrstva prospívá půdě, přirozeně půdu vyživuje, zadržuje vlhkost a chrání ji před vymrzáním. Listí, kterým se půda na podzim zamulčuje , přispívá k tvorbě humusu a chrání půdu svým vlastním rozkladem. Je to ideální hnojivo na přírodní bázi. Hrabáním se tak připravujete o přírodní hnojivo, které budete muset na jaře do trávníku přidávat uměle. Abyste se vyhnuli flekům a lysinám na trávníku, počkejte až opadá všechno listí a sekačkou ho rozmělněte, tím uspíšíte recyklaci. Listí se snadněji do jara rozloží a na jaře vám už postačí jen půdu začistit a provzdušnit. . Spadané listí lze využít i k ochraně rostlin a stromů. Před nástupem zimy je potřeba zahrnout kořeny rostlin mulčem, rašelinou, kůrou, aby se zabránilo jejich promrzání. Proč kupovat drahý materiál, když ten přírodní máte na zahradě.

Úkryt pro zvířata

Pod listím hledá v zimě úkryt řada živočichů. Můžete shrabat listí na hromadu nebo více hromádek v zákoutí zahrady. Hromada listí poslouží jako úkryt a vy nemusíte mít strach o svůj úhledný trávník. Zimu pod hromadou listí mohou v klidu přečkat housenky motýlů, slunéčka, která vám na jaře a v létě zlikvidují velké množství mšic. Kupky listí lákají také k přezimování obojživelníky a ježky, kteří na jaře a během sezóny likvidují slimáky a jiné škůdce. Dokonalý trávník, když je hrabání nutností Pokud chcete mít dokonale upravený trávník jako na golfovém hřišti, vezměte do rukou hrábě a jděte hrabat. Na dokonale udržovaný trávník vrstva spadaného listí nepatří. Shrabané listí můžete zkompostovat. Do kompostu můžete využít listy z ovocných stromů, okrasných keřů, javorů či lísky. Vrstvy listí nezapomeňte prokládat jiným materiálem. Jednolitá vrstva listů se rozkládá pomalu. Do kompostu nepatří listy jírovce, ořechů a dubu, protože se to rozkládají velice pomalu. Listy z těchto stromů můžete odvést do sběrných dvorů.

Ohodnoťte článek o hrabání listí na zahradě

[ratings id=”353165″]