Nevhodný dárek? Jak správně vrátit zboží

Ne vždy najdeme pod stromečkem, to co jsme očekávali. Oblečení, které nám nesedí, danou věc už máte, telefon je nefunkční. Reklamace vadných věcí by neměla být po Vánocích problém, ale při výměně nebo vrácení některých dárků můžete narazit. Zákon totiž právo zboží vrátit nezaručuje. Jaká jsou práva zákazníka a jak postupovat při výměně, vrácení nebo reklamaci vám poradíme v tomto článku.

Vrácení zboží a reklamace

Vrácení zboží – je odstoupení od kupní smlouvy, zrušení již uzavřené smlouvy mezi kupujícím a prodejcem.
Reklamace – je právní jednání, ve kterém smluvní strana závazkového vztahu uplatňuje odpovědnost za vady v plnění. Způsob reklamace, její oprávněnost a další záležitosti řeší právní předpisy nebo smlouva.

Kamenné obchody

Po svátcích se obchody plní zákazníky, kteří chtějí dárky vyměnit za jiné nebo vrátit. Provozovatelé kamenných obchodů nejsou ze zákona povinni nevhodné zboží vyměnit nebo vám vrátit peníze. Že jste stejný dárek dostali dvakrát nebo vám nesedí velikost vás neopravňuje požadovat od prodejce vrácení peněz.
Obchodníci se však snaží zákazníkům vyhovět a většina možnost výměny či vrácení peněz nabízí. Podmínky pro vrácení či výměnu si ale určují sami. Někteří nabízí možnost výměny za jiné zboží, nebo mohou vyžadovat vrácení dárku pouze v neporušeném obalu. Může se lišit i doba, po kterou je možné zakoupenou věc vrátit. Standardně je to 14 dní, někteří prodejci prodlužují lhůtu pro výměnu zboží do konce ledna.
Při nákupech v kamenných obchodech odborníci doporučují se zeptat na možnost případné výměny zboží. Pokud výměnu obchodník slíbí, je tímto slibem zavázán. Konkrétní podmínky si nejlépe vyžádejte v písemné podobě. Obzvláště senioři, kteří jsou jednou z rizikových skupin, se mohou nechat při výměně zboží nebo reklamaci oklamat nebo odbýt.

Dárky koupené přes internet můžete vrátit bez udání důvodu

Při nákupu přes internet platí jiná pravidla. Pokud jste koupili dárek na internetu, můžete jej do 14 dnů vrátit bez udání důvodu. Stačí prodejce informovat, že odstupujete od smlouvy a zboží mu zaslat zpět. Poštovné při vracení zboží však zákazník platí sám. Lhůta pro vrácení zboží běží od doby, kdy bylo zboží vyzvednuto, nikoli od data kdy bylo odesláno. Pokud jste zakoupili dárek, který chcete vrátit na poslední chvíli, neměli byste mít s vrácením problém, u dříve nakoupených dárků můžete narazit. Většinou ale v období Vánoc a v lednu vycházejí zákazníkům obchodníci vstříc.
Pokud budete vracet zboží, budete potřebovat originální účtenku. Zboží by mělo být v nezměněném stavu a nepoškozené. Někteří prodejci vyžadují výměnu zboží v originálním obalu.
Vrátit nelze produkty, které jsou prodávány v uzavřeném obalu, kdy obal byl porušen a zboží nelze vrátit do prodeje z hygienických důvodů. Jedná se například o kosmetiku, krémy na obličej, holicí strojky, erotické pomůcky či zubní kartáčky.

Jak správně reklamovat

Než budete produkt reklamovat, zjistěte si, zda je to možné. Reklamaci nelze uplatnit v těchto případech
Pokud má výrobek vadu, na kterou byl kupující upozorněn či pro kterou byl výrobek zlevněn.
Na vadu, která byla způsobena kupujícím, nebo která byla způsobena obvyklým užíváním
Vyplývá-li to z povahy věci např. uplynutím životnosti.

Jak je dlouhá záruční doba?

Standardní zákonná záruční doba je 24 měsíců. Pro požité zboží může být záruční doba zkrácena na 12 měsíců. V prvních šesti měsících není pochyb o zákonné odpovědnosti za jakost, kdy zákon pracuje s domněnkou vadnosti zboží při převzetí. Pokud se vada v uvedeném období projeví, je v takovém případě jednodušší zboží reklamovat.

Je potřeba k reklamaci účtenka?

K reklamaci je povinností zákazníka doložit, že k danému nákupu došlo u konkrétního prodejce v konkrétní den. K tomu vám poslouží originální účtenka a záruční list. Pokud originální účtenku nemáte, postačí vám výpis z bankovního účtu, kopie nebo fotografie účtenky, popřípadě svědecká výpověď. Někteří prodejci vyžadují při reklamaci původní obal a původní příslušenství, při žádosti o reklamaci však není nic takového potřeba.
Reklamovat zboží můžete v kterékoliv provozovně, ve které je přijetí zboží možné s ohledem na poskytované služby, nebo sortimentu prodávaného zboží. Existují ale výjimky, na které vás musí prodejce předem informovat a písemně specifikovat. Prodávající by měl o reklamaci rozhodnout nejpozději do tří pracovních dnů.
Před reklamací především u dražšího zboží je dobré si věc předem nafotit, pro případ, kdyby u prodejce během reklamačního řízení došlo k dalšímu poškození věci a obchodník toto poškození nechtěl uznat.
Na vyřízení reklamace má obchodník ze zákona 30 dnů, v opačném případě má spotřebitel nárok odstoupit od smlouvy. Odstoupit od smlouvy je také možné v případě, pokud vadu na zboží nelze odstranit, nebo se výrobek již nevyrábí. Také v případě pokud se stejná vada vyskytne minimálně třikrát, nebo se vyskytne více vad současně. V případech, kdy lze odstoupit od smlouvy můžete požadovat novou věc, výměnu vadné součásti, nebo požádat o přiměřenou slevu z kupní ceny.

Co dělat když prodejce reklamaci neuzná

Pokud nejste spokojeni s obchodníkem při vyřizování reklamace a jak vaše reklamace byla vyřízena, můžete si nechat vypracovat znalecký posudek. Pokud následně prodejce reklamaci uzná, náklady na znalecký posudek můžete požadovat po prodejci. Pokud prodejce zareaguje negativně dalším krokem je soudní řízení. Tento krok je vhodné zkonzultovat s právníkem, zda se tento krok vyplatí. Můžete se také obrátit se žádostí o pomoc na Českou obchodní inspekci, popřípadě jiný příslušný úřad.

Pozor na zahraniční e-shopy

U neznámých a neověřených e-shopů se nedoporučuje platit za zboží předem. Před nákupem si ověřte informace o webu, zejména kdo za prodejem stojí. Stránky v Českém jazyce negarantují, že prodejce je z České republiky.
Unijní pravidla podléhají společné regulaci, například záruční lhůty, 14denní doba odstoupení od smlouvy bez udání důvodu, 30denní lhůta pro vyřízení reklamace.
Mimo EU se pomoci dovoláte obtížně. Pozorně si také přečtěte podmínky, pokud budete nakupovat přes bazary nebo aukční portály. Často nemáte možnost odstoupit od smlouvy bez udání důvodu a nemáte ani garantovanou záruku. Často se nejedná o nákup přes e-shop, ale zboží kupujete od jiného nepodnikatele.

Dovednosti

Zveřejněno

4. 1. 2023