Vyplatí se prodloužená záruka u zboží?

Když vám při nákupu vyskočí možnost prodloužené záruky, určitě to zní to lákavě. Představa, že budete mít delší čas na bezproblémové vrácení zakoupeného zboží. Prodejce ji někdy nabídne zdarma, jako bonus k nákupu, někdy si ji musíte dokoupit. Důležité je se ale neunáhlit. Prodloužená záruka totiž není úplně to, co si pravděpodobně představujete.

Jako spotřebitel máte právo na to, aby zakoupené zboží bylo bez vad. A pokud to tak není, existuje dvouletá zákonná záruka. Ty dva roky ale nejsou v realitě stejné. Pokud se objeví vada v prvních šesti měsících od zakoupení, bere se to tak, že vada na zboží byla už při nákupu. Když ale přijdete s reklamací později, je vaše pozice slabší. 

Nad rámec tohoto prodejci často poskytují záruku za jakost. Tedy to, že si zboží zachová své vlastnosti delší dobu. Je to dobrovolné rozhodnutí prodejce, které je obvykle potvrzené v záručním prohlášení či ve smlouvě

U toho, co prodejci nazývají prodlouženou zárukou, je dobré si hned na začátku ujasnit dvě věci. V rámci prodloužené záruky nemusí prodejce zákazníkům přiznat stejná práva jako u zákonné záruky. Velmi často také nejde o záruku za jakost (ta je přesně definovaná v občanském zákoníku), ale pouze o pojištění

Poslední slovo má pojišťovna

Prodloužená záruka je obvykle pouze marketingovým tahem. Důležité je si vždy u každého jednotlivého prodejce zjistit, za co připlácíte. Nejčastěji je prodloužená záruka jen dodatečným pojištěním. To se ale řídí pojistnými podmínkami, které vždy obsahují mnoho výluk a přesně stanovují, kdy není možné pojistné plnění nárokovat. O tomto nároku tak ve finále nikdy nerozhoduje prodejce, ale pojišťovna.

Celé to má ještě jeden háček. To, kolik peněz dostanete při reklamaci zpět, se zmenšuje v závislosti na délce používání zboží. Prodloužená záruka tedy velmi rychle přestane být výhodná. 

Jak vypadá reklamace

Reklamace v rámci zákonné záruky se řídí přesně stanovenými pravidly, které nemůže prodejce obcházet nebo měnit. U záruky prodloužené to ale funguje jinak. Parametry a podmínky reklamace si stanovuje totiž prodejce sám. Zpravidla přitom půjde o tzv. tovární záruku u domácích spotřebičů, počítačových komponent nebo u automobilů.

Může se tak stát, že se dokoupená záruka bude vztahovat na jinou část výrobku, než na tu, která se porouchala. Dále budete muset dokazovat, že k poškození nedošlo nedbalým zacházením. Hlavní nevýhodou pak je také to, že na posouzení má prodejce až 90 dní. Většina kupujících nechce takovou dobu čekat, proto se do reklamace ani nepouští.

Dovednosti

Zveřejněno

4. 11. 2022